Lars har ordet.

Hej på er!

Det här är Lars Thool bakom tangenterna. Jag har haft förmånen att hjälpa Mikael under våren avseende fysträningen.
Den gamle ringräven är ganska erfaren på detta område men det är aldrig fel att låta någon annan utifrån titta på sin träning med lite andra ögon.
Efter en del samtal, tester och planering utifrån tidsförhållanden till matcher så formades en plan.

Per vecka – 3 boxningspass, 3 konditionspass och 3 styrkepass
Styrkepassen är mitt område och Mikael fick skräddarsydda program med följande fokus:
Vecka 8-12 Stabilitet + rörlighet
Vecka 13-16 Styrka + explosivitet
Vecka 17-20 Explosivitet + mjölksyraträning

Det handlade om att på kort tid höja grundkvalitén i stabilitet/styrka för att sedan omsätta det i så mycket hastighet som möjligt. Alltså en egentligen för kort periodisering för att vara optimal, dessutom med en 45-årig kropp!

Trots detta så har vi sett bra resultat. Den stora förtjänsten är Mikaels inställning och disciplin (bilden nedan vittnar om mer än disciplin, den blicken…).


Han har tagit till sig övningar och instruktioner som en torr svamp i en vattenhink.
Utöver sina egna pass har han också deltagit i något eller några crossfitpass per vecka. Som huvudtränare i min anläggning, CrossFit Skövde har jag kunnat följa hans arbete ganska bra.
 

Den allsidiga träningen har varit bra för honom där vi sett att ex. rörlighet i höfter blivit bättre och en stökig axel klarar sig också bättre efter hand. Han blir t o m starkare i sin hat-övning pull-ups ; )


Idag lördag är ett viktigt delmål på hans väg mot EM-guld, att först vinna SM-guld.
Det har varit en galen viktnedgång han tvingat sig igenom. Något som jag med utgångspunkt från hälsa och prestation inte alls gillar. Men som jag sa till Mikael; Om du vill till EM har du inget val!
Hans extremt tjocka pannben och tjurighet har tagit honom ner till matchvikt, i en för honom, för lätt klass.


Med sin rutin och målmedvetenhet är det inte mycket som kan stoppa honom från att nå dagens delmål. Trots dieten är han i god form och som han själv sade i torsdags, när jag gav han sista smörjelsen (genom en ordentlig massage), ”De ska få betala för den här mardrömsdieten”.

Om någon vecka, efter ätande och firande, kommer han att få nya program för att bygga vidare mot slutmålet, vi är bara halvvägs än. Mer om det kanske kommer i framtida inlägg.

 Tack för mig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Del två av två

Låt oss reda ut detta.

Så jävla bra