Låt oss reda ut detta.

                                                                  Tjena 

Nu är det snart dags för återbesök, ska bli spännande att se vad läkaren har att säga. Det mesta går bara bra det går långsamt men bra. Var hos Annelie och rehaba och allt går framåt med väldig fart. öka mina benpressar både enbens och på balansplatta från 30kg till 50 kg samt från 40 kg till 70 kg och det var typ på 10 dagar, tänk om man kunde ha den utvecklingen i vanliga fall.

Sen blir det tydligare och tydligare att jag programmerat om mitt rörelsemönster för att undvika smärtan i höften, det måste programmeras om igen, suck. Lära sig gå ordentligt, hur kul är det.

Men det finns inget alternativ så bara påt, blir ju vansinnig på min kropp när jag inte klarar sånt som att gå på tå en längre sträcka, men det är sånt vi tränar på. man fattar att det är svårt när man blir trött i huvudet av att gå på promenad med Nisse, trött för att jag koncentrera mig på att gå rätt.

Har försökt se till att jag kan öva på balans och sånt medans jag gör vardagssaker, så dom sitter ihop typ. Brygga kaffe och jobba med Patrikplattan för balans och enbenstyrka tex. Jag dricker lätt 10 koppar på en dag så 10 tillfällen att träna, bra va.



Går oftast 2 promenader med Nils ca 4 km per gång, och det är nu förvandlat till gångträning, så ser ni en idiot som går på tå eller ser allmänt konstig ut på vägen mellan Skövde och Skultorp ring inte polisen det är bara jag som rehab tränar.

Igår var jag med på Adventsrodden i Stöpenskolan en tradition som går ut på att varje årskurs får låna en roddmaskin och ro så långt dom kan mellan kl 09.00-14.00 självklart får personalen en också sen tävlar vi om vem som kan komma längst. Så grymt roligt och det är full fart hela dagen det ro's och hejas. 
Och allt detta görs möjligt genom att Lars på Crossfit Skövde lånar ut sina roddmaskiner till oss, supertack Lars du är en hjälte på många sätt.
I år fick personalen se sig slagna av årskurs 7, bittert men rättvist dom var grymt duktiga.

På kvällen var det Aw för personalen, jättekul att få träffas och prata skit och skratta en stund. Dessvärre packa min röst ihop och flytta, i slutet av kvällen kom det mest väsande ur mig och idag är jag mest tyst.

                                         Nisse är inte nöjd med advent ljusstakens placering.


Ok så till det där med Julen och min relation till den. Först av allt ska det sägas att jag har jättetrevliga minnen av jul som barn, även som vuxen, det är inte det. 

Egentligen så tror jag att det på riktigt började gro inom mig detta julobehag efter att jag kom hem från kriget i Bosnien. Det var väldigt mycket som ändrade sig inom mig efter det, det är en sak att se människors lidande på Tv eller läsa om det det är en helt annan sak att känna doften av lidande, att stå mitt i eländet och ha känslan av maktlöshet.

Så vad har det med jul att göra, jul tycker jag borde vara en tid för tacksamhet, för umgänge och ro. En stunds eftertanke. En ljuspunkt i vinterns förbannade mörker.
Jag känner inte så, Jul startar i typ november och sen är det en enda lång jävla jakt på vad det nu är man tycker att man måste göra, köpa eller delta i. Runt jul deltar vi i så jävla mycket skit vi inte vill men känner oss tvingade till för det är ju jul.

Allt ska göras i överflöd ätas, köpas klappar, vara glada och muntra älska alla tom med släkt och bekanta som vi övriga tider på året flyr som pesten, det är en lögn alltihop för vad ? 
Jag tror ju att det är rätt vanligt att man undrar va fan händer eller också är man så jävla stressad att man inte ens hinner fundera över vad som händer.

Prognosen för världens julhandel ligger i år på... 80 miljarder och detta medans det finns 842 miljoner hungrande människor i världen enligt FN. Hur kan vi glatt bara delta år efter år i denna överkonsumption, och merparten av det vi köper behöver vi ju inte. Det ger oss inget som är oss till gagn. 

Är jag bättre än andra på att låta bli, nej jag deltar men det skaver mer och mer för varje år, förra året hoppa jag över hela skiten och åkte till Filippinerna och det var fantastiskt för mig Maria saknade julen hemma och tyckte att resan var underbar.

Maria är en av dom som har julmagi kvar i sig eller vad vet jag, jag tycker att det ser ut så. 
Vet inte om jag är lite avundssjuk på att den inte finns hos mig, kanske eller...
I år är jag hemma med allt det betyder och jag vet att det kommer bli väldigt få stunder som är riktigt bra, alltså jul bra som det borde vara enligt mig.

Sen är det ju så att det är mitt ansvar att se till att ha det bra, att trivas. Men det är jävligt svårt med det tryck som finns runt omkring oss. Jag har på riktigt fått skäll för att jag är så jävla trist när jag sagt att jag tycker det mesta med jul är skit och fake.

Det är bara att stå ut och försöka på alla sätt att göra det så bra som möjligt, det går ju snart över och sen är det ett helt år till nästa gång, men nästa gång hoppar jag nog över.

Så det var mina tankar kring detta, rätt eller fel inte vet jag men det är så jag känner kring det nu, och nu vet ni.




                                                                Sköt om er.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Del två av två

Så jävla bra

Varför inte ?????